Szybki kontakt
-
ul. Wesoła 36
42-202 Częstochowa
Polska
3Dom - 34 307 08 88
- kontakt@3dom.pro
Promocja Tygodnia
oszczędż
189 zł
219.00 zł
Tadeusz Kukiz - Madonny Kresowe i inne obrazy sakralne w diecezjach Polski (poza Śląskiem) cz. 2
14107
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 23,50 zł
Autor, który urodził się i wychował w Tarnopolskiem, od wielu lat zajmuje się popularyzacją historii i kultury Kresów.
Książka opisuje losy świętych wizerunków z terenów diecezji poza Śląskiem, które zabierali ze sobą Polacy wysiedlani z Kresów. W dziejach narodu i państwa polskiego rola świętych miejsc i obrazów wykraczała często poza czysto kultowe funkcje, łącząc się z postawami patriotycznymi, szerzeniem oświaty i kultury, podtrzymywaniem polskości.
Kiedy po zakończeniu działań wojennych Polacy zostali zmuszeni do opuszczenia Kresów, zabierali ze sobą w drogę do nowego życia oprócz skromnego osobistego dobytku święte obrazy. Są one obecnie czynnikiem integrującym ludność wysiedloną z Kresów i jednocześnie gwarantują ciągłość kultu.
Autora interesowały głównie obrazy Matki Boskiej przywiezione z terenów archidiecezji lwowskiej, diecezji przemyskiej i łuckiej, ich historia, która zaczyna się na Kresach, a kończy na ziemiach Polski pojałtańskiej. Ponieważ wizerunki te znajdowały się w miejscach kultu, celowe było także zaprezentowanie tych świątyń, ich często unikalnej i ważnej artystycznie oraz kulturowo architektury.
Książka opisuje losy świętych wizerunków z terenów diecezji poza Śląskiem, które zabierali ze sobą Polacy wysiedlani z Kresów. W dziejach narodu i państwa polskiego rola świętych miejsc i obrazów wykraczała często poza czysto kultowe funkcje, łącząc się z postawami patriotycznymi, szerzeniem oświaty i kultury, podtrzymywaniem polskości.
Kiedy po zakończeniu działań wojennych Polacy zostali zmuszeni do opuszczenia Kresów, zabierali ze sobą w drogę do nowego życia oprócz skromnego osobistego dobytku święte obrazy. Są one obecnie czynnikiem integrującym ludność wysiedloną z Kresów i jednocześnie gwarantują ciągłość kultu.
Autora interesowały głównie obrazy Matki Boskiej przywiezione z terenów archidiecezji lwowskiej, diecezji przemyskiej i łuckiej, ich historia, która zaczyna się na Kresach, a kończy na ziemiach Polski pojałtańskiej. Ponieważ wizerunki te znajdowały się w miejscach kultu, celowe było także zaprezentowanie tych świątyń, ich często unikalnej i ważnej artystycznie oraz kulturowo architektury.