Szybki kontakt
-
ul. Wesoła 36
42-202 Częstochowa
Polska
3Dom - 34 307 08 88
- kontakt@3dom.pro
Konstanty Osiński - Autoportret z Guadalupe
Autor przedstawia niezwykłą historię obrazu „nie malowanego ludzką ręką". Ukazuje szerokie tło historyczne wydarzeń związanych z objawieniami Matki Bożej w Guadalupe i okoliczności towarzyszące samemu wydarzeniu. Z niezwykłą wnikliwością przypatruje się samemu obrazowi, odkrywając „zaszyfrowane" w nim tajemnice. Przybliża również postać Juana Diego, którego 31 lipca 2002 roku Jan Paweł II ogłosił świętym. „Dzięki Autoportretowi z Guadalupe i świadectwu Juana Diego w ciągu siedmiu lat nawróciło się na chrześcijaństwo osiem milionów Meksykańczyków" pisze w tej książce Konstanty Osiński.
Zobacz wszystkie książki autora: Konstanty Osiński
FRAGMENT
tilma i nałożony na nią Wizerunek kryją w sobie jeszcze jedną tajemnicę, której istnienie stanowi dowód na cudowne pochodzenie Autoportretu. Chodzi o scenę zarejestrowaną w oku Matki Najświętszej...
W 1751 roku Miguel Cabrera tak pisał o oczach Maryi: „Jej oczy są opuszczone i podobne do gołębich - tak pełne pokoju i miłe, że ujrzenie ich rodzi radość i pobudza do czci". Trzy wieki później w tych pełnych życia oczach znaleziono jeszcze coś więcej, niż dostrzegł meksykański malarz.
W 1929 roku zawodowy fotograf Don Alfonso Marcué Gonzales powiększył kilkakrotnie święty Wizerunek Matki Bożej z Guadalupe. W oczach Maryi odkrył ze zdumieniem obecność ludzkiej twarzy! Jego odkrycie pozostało tajemnicą (stało się tak na prośbę autorytetów kościelnych, głównie ze względu na bardzo złe stosunki państwo - Kościół). Fakt ten pozostał nieznany aż do 1951 roku, kiedy J. Carlos Salinas Chavez, który podjął badania nad Autoportretem za pomocą bardzo silnego szkła powiększającego, przesuwając soczewkę nad źrenicą prawego oka, ujrzał w nim twarz i tors brodatego mężczyzny.
Arcybiskup Meksyku, Luis Marie Martinez, natychmiast powołał specjalną komisję do zbadania tego zdumiewającego odkrycia. Komisja opublikowała swe wyniki 11 grudnia 1955 roku, wskazując na uderzające podobieństwo postaci widocznej w oku Matki Bożej z Guadalupe i najstarszych przedstawień Juana Diego.
W lipcu następnego roku dwaj okuliści, Javier Torroello Buene i Rafael Torifa Lavoignet, podjęli szczegółowe badania źrenicy oka Maryi. Najpierw obejrzeli oczy Matki Bożej z Guadalupe bez szkła powiększającego i stwierdzili, że pewne szczegóły wydają się dziwne, na przykład świetlne refleksy odbite w oku. Badanie za pomocą silnego szkła powiększającego ujawniło obecność w obu oczach odbicia popiersia mężczyzny. Obaj doktorzy podjęli drobiazgowe badania za pomocą oftalmoskopu - wziernika do badania wnętrza oka. „W kątach obu oczu - powiedział doktor Lavoignet - można zobaczyć ludzkie popiersie. Rodzaj zniekształcenia i miejsce tego optycznego obrazu są identyczne z tym, jakie wytwarza normalne oko. Gdy światło oftalmoskopu zostaje skierowane na źrenicę oka ludzkiego, pojawia się w nim refleks świetlny. Śledząc ten refleks i odpowiednio zmieniając soczewki oftalmoskopu, można zobaczyć obraz na dnie oka. Jeśli skierujemy światło oftalmoskopu na źrenicę oka w obrazie Najświętszej Maryi Panny, ukaże się nam ten sam refleks świetlny. Na skutek tego refleksu źrenica rozjaśnia się rozproszonym blaskiem, dając wrażenie wklęsłej rzeźby... Taki refleks jest niemożliwy do osiągnięcia na płaskiej powierzchni... Za pomocą oftalmoskopu zbadałem oczy na różnych obrazach, zarówno olejnych, jak i malowanych farbami wodnymi, a także ich fotograficznych kopii. Na żadnym z nich, u nikogo z tych rozmaitych postaci, nie znalazłem nawet najmniejszego refleksu, podczas gdy oczy Matki Bożej z Guadalupe sprawiają wrażenie żywych".
SPIS TREŚCI
wprowadzenie.................................................. 7
rozdział I
Tło interwencji z nieba........................................ 15
Pierwsze sanktuarium w Guadalupe ................... 16
Hiszpańska konkwista ................................ 21
Kolumb, Cortés i kontrowersyjne legendy........ 28
Rzeczywistość Azteków................................ 45
rozdział II
Spotkania i rozmowy.......................................... 57
Juan Diego - Indianin o hiszpańskim
imieniu......................................................... 58
Rozmówczyni, której nie trzeba przedstawiać... 66
Sprawozdanie w náhuatl................................. 84
Orędzie zamknięte w słowach....................... 104
Znaczenie słowa Guadalupe.......................... 131
Pozawerbalne przesłanie Maryi...................... 140
rozdział III
Tilma i cudowny wizerunek.......................................... 155
Czym jest tilma?.......................................... 157
Wizerunek indiańskiej księżniczki?................. 159
Pytanie o „oryginał"..................................... 164
Nieznana technika powstania obrazu.............. 168
Autoportret jako ikona.................................. 177
Czytamy aztecki kodeks............................... 205
rozdział IV
Cuda i nadzieje................................................. 233
Niezniszczalność tilmy................................. 233
Sekret ukryty w źrenicy............................... 236
Cuda za przyczyną obrazu............................ 244
zakończenie
Próba podsumowania........................................ 265
Orędzie dla Indian........................................ 267
Autoportret jako aztecki kodeks
(obraz oglądany oczami Indian)..................... 270
Autoportret jako ikona
(obraz oglądany oczami Hiszpanów).............. 271
Orędzie dla Hiszpanów................................. 273
Orędzie dla świata........................................ 277
postscriptum................................................. 303