• E. Michael Jones - Jałowy pieniądz Tom I

Historia kapitalizmu jako konfliktu między pracą a lichwą

69.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 48h
Cena dostawy 13.5
Odbiór osobisty (Częstochowa) 0
Paczkomaty InPost 13.5
Kurier Inpost 13.5
Pocztex Kurier24 17
Kurier Inpost (Pobranie) 17.5
Kurier DPD 18
Kurier Pocztex (Pobranie) 22
Kurier DPD (Pobranie) 23
Dostępność Średnia dostępność
Waga 1 kg
ISBN 978-83-60562-80-2
Zostaw telefon

W swojej najnowszej książce E. Michael Jones przedstawia błyskotliwe i oryginalne ujęcie dziejów kultury Zachodu z punktu widzenia gospodarki i systemu, który dominował w niej w czasach nowożytnych: kapitalizmu. Dystansując się od socjalizmu i neoliberalizmu, które traktuje jako dwie gałęzie tego samego materialistycznego pnia, Jones przedstawia historię kapitalizmu jako konfliktu między sankcjonowaną przez państwo lichwą a ludzką pracą, będącą podstawowym źródłem wartości. Lichwa stanowi podstawę całego współczesnego systemu bankowego, którego geneza sięga XV i XVI wieku. Pozwala ona na uzyskiwanie zysków bez wkładu pracy. Ten pasożytniczy mechanizm jest nie tylko źródłem fortun i gwarancją władzy, ale także przyczyną upadku współczesnego świata. Jedyną alternatywą dla niego jest, zdaniem Jonesa, katolicka wizja gospodarki, realizowana w Europie w czasach przedkapitalistycznych. 

 

(?) Tak więc w czasach, gdy Kościół katolicki grał pierwsze skrzypce w całej Europie, tam, gdzie obowiązywał narzucony przez niego we współpracy z gildiami kanoniczny zakaz uprawiania lichwy, nie było żadnego ?kapitalizmu?. Zanim kapitalizm mógł zatriumfować, musiał zostać zmieniony ów system społeczny. Rewolucja, która tego dokonała, znana jest pod nazwą reformacji. Po uprzednim rabunku własności kościelnej w Anglii, ustanowiono system prawny, ?w którym? najwyższa, represyjna władza wielkiego kapitału? mogła ?bez żadnych ograniczeń robić to, co chciała?8. W tym systemie: 

 

nie ma żadnej naczelnej władzy wydającej rozkazy, lecz wszystko odbywa się na

zasadzie ?wolnych? relacji kontraktowych pomiędzy indywidualnymi jednostkami

gospodarczymi, kierującymi się we wzajemnych relacjach wyłącznie własnym interesem.

Przekonanie, że wszelki ład i porządek zawsze wiążą się z prawem, organizacją

społeczną czy normami moralnymi, staje się czymś ?staroświeckim?. Wszelkie

narzucane z zewnątrz regulacje zostają odrzucone 9. 

 

Skutkuje to: 

brakiem troski o innych, graniczącej wręcz z przestępstwem. Jest to brak troski o tych,

którzy zużywają swą energię życiową jako pracownicy i robotnicy na służbie u kapitalistycznych

przedsiębiorców; jest to brak troski o konkurentów, których upadek

przynosi zysk, a którzy w wielu przypadkach są zwalczani za pomocą różnorakich

brudnych metod i doprowadzani do upadku; jest to brak troski o konsumentów, którzy

znacznie rzadziej zyskują, otrzymując dobry produkt za przyzwoitą cenę, ponieważ

oni także są jedynie elementem służącym interesom producentów i kupców; jest

to brak troski o własny naród i państwo, którego najpilniejsze interesy są spychane

na drugi plan i ustępują miejsca interesom wielkiego międzynarodowego kapitału10. 

 

Krótko mówiąc: kapitalizm jest lichwą żerującą na pracy. Albo ? jak ujmuje to Ruhland ? ?kapitalizm jest systemem, w którym panuje wolność uprawiania lichwy przy aprobacie ze strony państwa?, bądź ?systemem społecznym, w którym wolność uprawiania lichwy jest mniej lub bardziej akceptowana przez prawo?

 

Ze wstępu autora

 

E. Michael Jones (ur. 1948), amerykański pisarz, wykładowca, komentator, wydawca periodyku ?Culture Wars?. W swoich publikacjach demaskuje nowoczesne ideologie, które pod hasłami emancypacji i wyzwolenia usiłują wprowadzić nowy rodzaj totalitarnej kontroli. W Polsce ukazały się jego książki: ?Libido dominandi. Seks jako narzędzie społecznej kontroli? oraz ?Gwiazda i krzyż?.

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie